Kompetensförsörjning

Kompetens Destination Halland

Kompetens Destination Halland.

Ett kompetensprojekt för besöksnäringen i Halland finansierat av Europeiska Socialfonden som omfattar 8 miljoner kronor över 3 år. Projektet innefattar 163 företag och 10 offentliga aktörer, ca 4000 deltagare

Projektets syfte är:

Att stärka individerna inom den halländska besöksnäringen genom fyra områden av kompetenshöjande insatser – Digital Värdskapsutbildning, Branschspecifika utbildningar, Swedish Welcome (verksamhetsgenomlysning) samt Inspirator (företagsspel).

Att undersöka en modell för högre anställningsbarhet för personer utanför arbetsmarknaden som vill närma sig besöksnäringen.

Har du några frågor eller funderingar får du gärna kontakta:
Jeanette Bengtsson jeanette.bengtsson@regionhalland.se, 073-341 20 33

Jeanette Bengtsson

Projektledare

Telefon: 0733-41 20 33

E-post: Jeanette.Bengtsson@regionhalland.se

I detta fantastiska projekt kan DU vara med och påverka. Hör av dig med dina tankar, funderingar och idéer så kan vi se om de kan bli verklighet.

Tove Johansson

Koordinator

Telefon: 0733-44 53 37

E-post: Tove.Johansson@regionhalland.se

 

Nyheter

Vem får anmäla sig? Hur anmäler jag mig?

Alla som är anställd i ett företag som är med i projektet Kompetens Destination Halland är välkomna att delta. Kontakta din närmaste chef för samtycke.

Du anmäler dig till våra insatser genom att maila till anmalan.kdh@regionhalland.se

Utbildningarna har begränsat antal platser.

Alla insatser är kostnadsfria, det enda vi kräver är att du har genomfört den digitala Värdskapsutbildningen som ligger till grund för projektet. Den digitala Värdskapsutbildningen är öppen under hela projekttiden. Kontakta Tove om du behöver hjälp med inloggningsuppgifter. tove.johansson@regionhalland.se

Projektet Kompetens Destination Halland är finansierat av Europeiska Socialfonden (ESF).

Personlig effektivitet

Innehåll & Mål

Upplever du att du har ont om tid? Är ditt arbete för mycket jobb? Hinner du inte med det du har planerat? Tar du med dig ditt arbete hem? Svämmar e-postlådan över? Händer det allt för ofta att du tvingas leta efter dokument eller mail? Blir du ofta avbruten? Är du med på många och långa möten som inte alltid känns som rätt använd tid? När hjulen snurrar allt snabbare springer många av oss fortare för att hänga med. Det hjälper inte alltid att öka arbetstakten.

Personlig effektivitet är en träningsdag där syftet är att träna deltagarna att arbeta enklare och smartare med full kontroll på samtliga uppgifter och dokument, med en planering som minskar slöseri och verkligen fokuserar på de viktigaste och värdeskapande arbetsuppgifterna. Det är en metod för att hantera alla våra uppgifter och förväntningar i en allt mer informationsrik kravställande och stressig värld. Målet för varje deltagare är att få mer gjort (rätt saker), få kontroll, minska stressen, skapa bättre samarbeten och att frigöra tid till det som verkligen är viktigt.

Exempel på innehåll:

  • Att ändra vanor – Vanans makt – Nyckel till att lyckas med att utveckla ditt arbetssätt. Vad krävs för att lyckas ändra vanor?
  • Konkreta metoder och verktyg för att förbättra din förmåga att planera, prioritera och hålla fokus – Eisenhower principle.
  • Sluta skjuta upp – bli en görare – beslutsmodellen: Göra-Spara-Kasta för hantering av in-/utflödet.
  • Identifiera slöseri och tidstjuvar samt skapa lösningar.
  • Bli bättre att hantera avbrott och tidstjuvar.
  • Planera och prioritera.
  • Strategi för dag, vecka, månad, e-post, telefon, kollegor.

Dagarna består av föreläsningsavsnitt, workshops och diskussioner i mindre grupper i syfte att förstärka förmågan att skapa ett nytt arbetssätt.

Kursledare: Lasse Gustafsson

Lasse har arbetat med tjänsteområdet personlig effektivitet sedan 1999.
Effektiva Arbetsmetoder är ett av Lasses specialområden. Lasse arbetar också med ledar- och teamutveckling i näringslivet och inom offentlig sektor. Lasse har varit tränare och klubbdirektör på elitnivå både på nationell och internationell nivå. Lasse genomför uppdrag i både internationella koncerner, små och medelstora företag, offentlig sektor och inom sportens värld.

Omfattning: 1,5 dag,       dag 1: 9.00-16.00 dag 2: 9.00-12.00

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Torsdag/Fredag              23/1 samt 7/2                    9.00-16.00/9.00-12.00      Varberg

Outlook

Innehåll & Mål

Kursens innehåll är riktat till dig som använder Outlook idag och vill lära dig mer om de olika funktionerna i programmet.

  • Organisera sin E-post
  • Sökmappar
  • Uppföljningsflaggor
  • Mer finesser i E-postfunktionen
  • Kalenderfunktionen
  • Kontakter
  • Uppgifter
  • Anteckningar
  • Kategorisering av Outlookobjekt

Medtag egen dator med programvara installerad

Kursledare: Lars Jönsson

TEK Kompetens har anlitat Lars Jönsson under många år i olika datautbildningar, främst Excel där han utbildar på alla nivåer oavsett bransch. Lars är mycket flexibel och har en känsla för att hitta rätt nivå för varje deltagare, han får alltid mycket goda omdömen i kursutvärderingarna. Lars är konsult inom utbildning och IT, specialist på Microsoft Office. Han har 20 års erfarenhet i branschen, varav 13 år som egen företagare.

Omfattning: 3 timmar

 DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Måndag                             27/1                                    09.00-12.00                      Halmstad

Tisdag                                3/3                                      09.00-12.00                      Varberg

Att skapa en mer attraktiv hemsida

Innehåll & Mål

Kursen är riktad till dig som redan idag har en befintlig hemsida och som vill få tips på hur man kan göra den mer attraktiv.

  • Förstå dina användare/din målgrupp
  • Användarvänlighet
  • Undvik vanliga misstag
  • Att välja rätt bilder
  • Hemsidesstruktur
  • Bra och relevant text
  • Att använda Call To Action
  • Google my business
  • Sökmotoroptimering

Medtag egen dator 

Kursledare: Christian Hertz

Christian har många års erfarenhet av arbete med grafisk formgivning, och varumärkesbyggande användarvänlighet. Christian driver reklambyrån House of Brandy och håller i flera workshops och utbildningar inom varumärkesstärkande aktiviteter, så som professionella presentationer, användning av grafisk profil etc.

Omfattning : 1,5 dag,  dag 1: 9.00-16.00, dag 2: 9.00-12.00           

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Tisdag/Tisdag                   4/2 samt 11/2                   9.00-16.00/9.00-12.00     Varberg

Facebook och Instagram

Innehåll & Mål

Under dagen får du som arbetar med företagets närvaro på Facebook och Instagram en mycket bra förståelse för hur du arbetar med företagssida, annonsering och uppföljning. Utbildningen riktar sig till er som idag har en företagssida på Facebook och Instagram men som är nybörjare och vill komma igång och arbeta mer strukturerat med publicering och annonsering. Allt för att skapa större engagemang kring era sidor och bli mer synliga för era kunder och blivande kunder.

Under utbildningen går vi igenom följande moment:

  • Introduktion till Facebook/Instagram – statistik för användningen av Facebook/Instagram i Sverige och exempel på hur andra företag använder kanalerna.
  • Hur fungerar Facebooks/Instagrams algoritmer? Tips och råd om vad du bör tänka på för att skapa engagemang.
  • Praktisk genomgång av funktionerna som är kopplade till Facebooks/Instagrams sidverktyg.
  • Tips på verktyg för schemaläggning och publicering.
  • Annonsering på Facebook/Instagram – hur fungerar detta? Vi tittar igenom inriktningsmöjligheter och de olika annonsformat som finns. Deltagarna får skapa annonser i de mest populära annonsformaten.
  • A/B-testning med Facebooks/Instagrams annonsverktyg. Hur arbetar vi för att förbättra resultatet av annonseringen?
  • Uppföljning av resultatet av Facebook/Instagram-annonseringen i Google Analytics. Vi går igenom UTM-taggning och hur vi följer upp statistiken av enskilda kampanjer i Google Analytics.
  • Sammanfattning

Medtag egen dator med ett Facebook och Instagramkonto installerat för företaget

Kursledare: Johan Åberg

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide AB. Han har 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och hjälper sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. Under åren har Johan konsulterat och utbildat företag som Findus, Wihlborgs Fastigheter, Gleerups, Bona, Schneider Electric och många fler. Johan är en av Sveriges mest frekventa skribenter inom digital marknadsföring och har publicerat över 300 artiklar.

Omfattning: 1 heldag

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Onsdag                                12/2                                 9.00-16.00                            Falkenberg

Office365 – arbete i molnet

Innehåll & Mål

  • Vad är Office 365?
  • Office 365 Grupper
  • OneDrive
  • SharePoint
  • Teams
  • OneNote
  • Planner
  • Arbeta smartare med Office 365 

Medtag egen dator med programvara installerad

Kursledare: Lars Jönsson

TEK Kompetens har anlitat Lars Jönsson under många år i olika datautbildningar, främst Excel där han utbildar på alla nivåer oavsett bransch. Lars är mycket flexibel och har en känsla för att hitta rätt nivå för varje deltagare, han får alltid mycket goda omdömen i kursutvärderingarna. Lars är konsult inom utbildning och IT, specialist på Microsoft Office. Han har 20 års erfarenhet i branschen, varav 13 år som egen företagare.

Omfattning: 1 heldag

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Torsdag                             13/2                                    09.00-16.00                      Halmstad

Onsdag                              25/3                                   09.00-16.00                      Varberg

Tisdag                                31/3                                   09.00-16.00                       Falkenberg

Storytelling som strategisk kommunikation

Innehåll & Mål

Berättande har varit kommunikationens hjärta i alla tider och är inget nytt fenomen, men det är först under senare år som begreppet storytelling har uppmärksammats som ett strategiskt och effektivt verktyg för att nå ut med sitt budskap och bygga varumärke. Genom att sätta berättelserna i rätt sammanhang blir det en framgångsfaktor för att utveckla organisationen och skapa ett mervärde för produkter och tjänster. Utöver skapas en stolthet hos företagets medarbetare genom att vara en del i ett meningsfullt sammanhang. Under utbildningen blandas praktiska tips med egna erfarenheter och andras framgångssagor.

Övergripande innehåll

  • Introduktion om begreppet storytelling
  • Om att bygga och befolka ett varumärke
  • Hur storytelling konkret kan användas för att förmedla företagets kärnvärderingar

Konkreta exempel i olika branscher

  • Konceptutveckling
  • Marknadsföring
  • Organisationsutveckling
  • Employer branding

Exempel på workshops under utbildningen

  • Varumärkesstrategi
  • Hitta dina kärnvärden
  • Bygg egna berättelser

Medtag egen dator

Kursledare: Sofie Örnvinsson

Entreprenör, föreläsare & varumärkeskonsult

Sofie är utbildad inom ledarskap, kvalificerad inom storytelling och strategisk kommunikation. Hon har erfarenhet av ledande roller inom varumärkesutveckling och marknadsföring i olika branscher- bank, utbildning, industri och design. Sofie är grundare till design och möbelföretaget Fabrikant & kommunikationsbyrån Telegrafhuset.

Omfattning: 1 heldag

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Tisdag                                25/2                                    9.00-16.00                         Halmstad

Strategisk försäljning

Innehåll & Mål

Jobbar du i dag som säljare med en stark produkt eller tjänst och vill utveckla både dig själv i din yrkesroll och det du säljer? Göra dig ännu mera unik för framtidens krav och möjligheter?

Välkommen då till utbildningen: Strategisk försäljning

Nu finns möjligheten att gå en utbildning för att bli en ännu bättre säljare och även få göra en genomgång hur sitt företags säljprocesser ser ut och vad som kan förbättras för att nå ännu fler kunder och öka lönsamheten.

Utbildningen kommer ge nya unika insikter i din roll som säljare, konkreta verktyg och praktisk träning för att kunna sälja ännu mer.

Vi kommer jobba med en specialversion anpassad för försäljning från IPU Profilanalys. En rapport som mäter beteende, motivation, drivkrafter, säljförmågor och ger tips för utveckling inom dessa områden.

Kursledare: Erik Malm

Erik har en gedigen och mångårig erfarenhet från ledande sälj-och marknadchefsroller från några av världens främsta företag som finns när det gäller kulturer med  högt fokus på sälj och affärsmannaskap. Bland annat Coca-Cola, Unilever, Nestle och Bonnier.

Omfattning: 2 heldagar

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Onsdag-Torsdag              26-27/2                            09.00-16.00                      Kungsbacka

Affärsmannaskap

Innehåll & Mål

En kritisk framgångsfaktor för besöksnäringen är företagens förmåga att skapa tillväxt och lönsamhet. Som aktör i besöksnäringen har du utmärkta möjligheter att erbjuda bra och intressanta produkter till besökaren. Men att skapa en ekonomiskt hållbar lönsamhet i verksamheten kan vara en utmaning. Det är många och avgörande beslut som ska fattas i en verksamhet och vikten av helhetssynen på hur olika beslut påverkar varandra och ett planerat agerande är avgörande för att lyckas.

Affärsmannaskap/Inspirator bygger på en webbaserad simulering där du direkt kan se och analysera konsekvenserna av dina affärsbeslut. Under dagen får du tillsammans med två eller tre andra deltagare arbeta i en kreativ workshop där ni med era gemensamma erfarenheter ska leda och utveckla företaget – learning by doing.

Är du med i det vinnande laget?!

Kursledare: Johan Olofsson

Johan Olofsson jobbar som managementkonsult på Svensk Destinationsutveckling och har engagerat sig mycket i affärsutvecklingsprogram för entreprenörer och start-ups. Han har de senaste åren genomfört 100-talet workshops för olika ledningsgrupper, företagskluster och inkubatorer i Västsverige, Skåne, Östergötland, Sörmland och Västerbotten både inom besöksnäring och kulturella kreativa näringar. Johan brinner för att besöksnäringen ska växa genom att göra bättre affärer.

Omfattning: 1 heldag

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Torsdag                             5/3                                     09.00-16.00                      Kungsbacka

Ekonomi grund

Innehåll & Mål

Utbildningen ger dig en god förståelse om ekonomiska termer och underlättar samarbetet mellan ekonomipersonal och övriga på företaget och främjar då företagets resultat. Utbildningen riktar sig till dig som inte arbetar inom ekonomifunktionen med behöver en god inblick i företagets ekonomi.

Ekonomiska begrepp

  • Inkomster – utgifter
  • Intäkter – kostnader
  • Inbetalningar – utbetalningar

Grundläggande bokföring

  • Bokföring steg för steg
  • Varför ska man ha bokföring
  • Olika begrepp
  • Praktiska övningar i hur man bokför

Olika företagsformer

  • Fördelar – nackdelar
  • Personligt ansvar

Förstå och använda ekonomiska rapporter

  • Analysera ett företags ekonomiska rapporter

Årsredovisning

  • Tillgångar och skulder
  • Intäkter – kostnader
  • Balans- och resultatkonton

Budget

  • Varför gör man en budget?
  • Olika typer av budget
  • Hur upprättar man en resultatbudget?

Kursledare: Elisabeth Svensson

Elisabeth har sedan 16 år tillbaka drivit en egen redovisningsbyrå med fokus på redovisning, bokslut, rapportering samt rådgivning till mindre och medelstora företag. Att vara ett naturligt bollplank åt sina klienter är en självklarhet. Elisabeth är aktiv medlem i sin branschorganisation FAR inom sektion redovisning. De senaste åren har hon hållit i olika skräddarsydda kurser och föreläsningar.

Omfattning: 2 heldagar

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Tisdag/Tisdag                   10/3 samt 17/3                 9.00-16.00                         Halmstad

InDesign grund

Innehåll & Mål

Adobe InDesign är det ledande layoutprogrammet för professionell trycksaksproduktion. Lär dig grunderna att arbeta med layout, texthantering och bilder. Du övar på att skapa egna mallar till enklare informationsmaterial, annonser och tryckfärdiga broschyrer.

  • Presentation av InDesign
  • Grunderna
  • Arbeta med text
  • Bildhantering
  • Skapa olika dokument
  • Grundläggande färghantering
  • Skapa och färglägga grafik
  • Kombinera text och bilder
  • Utskrift och export

Medtag egen dator där programvaran InDesign finns installerad

Kursledare: Mikael Boustedt

Mikael Boustedt arbetar som IT-ansvarig på Lexicon, där han även jobbar som utbildningskonsult inom bl.a. Microsofts- och Adobes programvaror. Mikael skapar även deras utbildningsmaterial i form av böcker, instruktionsfilmer, lathundar mm.

Omfattning: 2 heldagar 

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Onsdag/Onsdag              11/3 samt 18/3                 9.00-16.00                         Falkenberg

Sökmotoroptimering (SEO)

Innehåll & Mål

Tillfälle 1, heldag

  • Grundläggande utbildning i hur SEO fungerar
  • Vad är framtidens SEO
  • Analysera statistik i Google Search Console
  • Översyn av informationen på deltagares hemsida
  • Interaktiv utbildning där, i den mån det går, göra vissa justeringar och anpassningar på de enskilda deltagares hemsida
  • Förstå hur SEO fungerar för att kunna ställa krav på konsulter som anlitas för SEO-arbete
  • Hemläxa baserat på ovan.

Tillfälle 2, halvdag

  • Genomgång och uppfräschning av föregående utbildningstillfälles innehåll
  • Genomgång av hemläxa
  • Följa upp frågor av föregående utbildningstillfälles innehåll och resultat av arbetet som genomfördes

Deltagarna behöver ingen egen dator.

Interaktivt deltagande, vi pratar och analyserar sidor samtidigt.

Om någon/några deltagare vill att deras företags siffror och sida analyseras under utbildningens gång så kan vi använda deras konton till analyser.

Omfattning: 1,5 dag, dag 1: 9.00-16.00, dag 2: 8.30-12.30

Kursledare: Micael Palmér

Micael har jobbat med digital marknadsföring och SEO i 15 år både internationellt och lokalt och hjälpt såväl stora som små företag.

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Torsdag/Fredag               12/3 samt 20/3                 9.00-16.00/8.30-12.30     Varberg

Ny som chef

Innehåll & Mål

Basutbildning för chefer som tar upp grundläggande och viktiga områden du behöver känna till för att få en snabb och gynnsam start på din nya karriär som chef. Teori varvat med konkreta övningar. Allt är kopplat till deltagarnas verklighet för att var och en ska kunna applicera erfarenheterna och kunskapen i sin egen situation.

  • Medarbetarsamtal
  • Lönesamtal
  • Konflikthantering, svåra samtal
  • Teori
  • Att gå från en i ”gänget” till att bli chef
  • Synen på min roll. Förväntningar på mig?
  • Chefskap – Ledarskap
  • Motivation, vilja drivkrafter
  • Gränssättningar

Kursledare: Inger Wallenius

Inger Wallenius är systemvetare. Hon har läst mycket beteendevetenskapliga ämnen och är certifierad psykosyntes coach. Inger har arbetat som chef och ledare under många år både i privat och offentlig verksamhet. Förutom att hålla utbildningar så är Inger verksam i företag och organisationer med ledarskap, grupputveckling och konflikthantering.

Omfattning: 2 heldagar 

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Torsdag/Torsdag              19/3 samt 26/3                 8.30-16.30                         Halmstad                      

Våga ta betalt

Innehåll & Mål

Våga ta betalt! är en utbildning som syftar till att förstå värdet av de produkter man erbjuder och få en förståelse för vad kunden är beredd att betala. Hur ska man göra för att våga ta betalt för sina produkter och det mervärde man ger?

Att våga ta betalt är framför allt en psykologisk process som startar hos oss själva och baseras på hur vi hanterar osäkerhet, rädsla och vår förväntan om vad kunden är beredd att betala.    

Kursledare: Niklas Forser

Niklas är mycket kunnig och erfaren i området med studier i såväl ekonomi, marknadsföring som psykologi. Han har arbetat med marknadsföring i över 20 år på bland annat Carlsberg och Nestlé och som konsult på SME företag. I Halland är Niklas en mycket uppskattad konsult inom projektet Marknadslyftet där han har arbetat med att hjälpa företag att börja tjäna pengar och fokusera verksamheten mot lönsam försäljning.

Omfattning: 1 heldag

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Tisdag                                  24/3                                 9.00-16.00                          Varberg

Google Analytics

Innehåll & Mål

Tillfälle 1, heldag

  • Genomgång av navigering i Google Analytics, hur hittar man alla rapporter.
  • Fokus på KPI:er baserat på deltagarnas områden. Vad är viktigt för varje deltagare att veta? Vilka affärskritiska nyckeltal bör deltagarna följa upp?
  • Tolkning av användarbeteende på hemsidan, vad fungerar och vad kan vi förbättra på hemsidan för att bättre nå KPI:er.
  • Mäta och följa upp kampanjer. Hur ser vi värdet av olika aktiviteter? Vad gav aktiviteten i slutändan?
  • Skapa rapporter
  • Hemläxa baserat på ovan

Tillfälle 2, halvdag

  • Genomgång och uppfräschning av föregåendes utbildningstillfälles innehåll.
  • Genomgång av hemläxa.
  • Följa upp frågor som dykt upp under tiden mellan utbildningstillfällena.

Deltagarna behöver ingen egen dator.

Interaktivt deltagande, vi pratar och analyserar sidor samtidigt. Om någon/några deltagare vill att deras företags siffror analyseras under utbildningens gång så kan vi använda deras konton till analyser.

Omfattning: 1,5 dag, dag 1: 9.00-16.00, dag 2: 8.30-12.30

 Kursledare: Christian Engdahl

Christian är produktchef på Torget Updated. Han har i drygt 10 år arbetat med försäljning samt digital marknadsföring för att hjälpa företag i deras digitala satsningar.

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Onsdag/Onsdag              25/3 samt 1/4                   9.00-16.00/8.30-12.30     Falkenberg

Stresshantering – Change with Brain in Mind

Innehåll & Mål

Maria tar ledarskapet, medarbetarskapet och företaget till en ny nivå där du får insikt om hur hjärnan hjälper och stjälper dig. I föreläsningen får du kunskap om hur du kan ta dig till den nivå där resultaten blir bättre, frustrationerna färre och relationerna starkare.

Maria Engström Eriksson är konsult och utbildare i förändringsledarskap. Maria tror på förändring och är övertygad om att vi både kan förändra och förändras. Hon bygger sitt seminarium på den hjärnforskning som finns tillgänglig som visar hur vi påverkas av förändringar och stress och hur vi kan hjälpa oss själva och våra medarbetare att hantera detta. Vad är det för känslor som kommer upp inom oss när vi utsätts för förändringar? Hur kan man lära sig att känna igen dem? Vad behöver hjärnan för att må bra? Varför behöver vi träna?

Kursledare: Maria Engström

Omfattning: 4 timmar

DAG                                   DATUM                             TID                                     PLATS

Torsdag                             16/4                                    9.00-13.00                         Ullared

Dokument & Statistik

Få information om Destination Halland direkt till dina kanaler.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följ oss via RSS eller våra sociala kanaler.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

E-postadress

Följ oss via RSS eller sociala kanaler