Affärsutveckling

Kattegattleden

Kattegattleden är Sverige första nationella cykelled och går från Helsingborg i söder – genom hela Halland – och vidare upp till Göteborg i norr. Ledens havsnära läge är unikt och syftet med Kattegattleden är att utveckla cykelturismen och bidra till näringslivsutveckling och ekonomisk tillväxt i kommunerna och regionerna längs leden. Region Halland är ledhuvudman och tillsammans med övriga samarbetspartners utmed leden vill vi utveckla Kattegattleden till att bli en av Europas främsta cykeldestinationer.

1
2
3
4
5
1

Affärsutveckling startar utifrån kunskap

2

Samverkan med destinationsutvecklare

3

Idémöte med företagare

4

Produkt och tjänsteutveckling hos företagen

5

Lansering av produkter och tjänster

Suzanne Gadd

Projektledare
Affärsutveckling Kattegattleden

Telefon: 0739-338660

E-post: susanne.gadd@regionhalland.se

Suzanne Gadd är projektledare och driver affärsutvecklingen längs Kattegattleden. ”Kattegattleden är egentligen bara en bit asfalt längs ett fantastiskt landskap och det är aktörerna runt omkring som skapar affärer.”

Projektet går ut på att arbeta fram en modell som gynnar affärsutvecklingen längs Kattegattleden. Att få intresserade aktörer att – utifrån cyklistens behov – se möjligheter och skapa idéer som kan förverkligas till en hållbar affärsidé.

”Det handlar mycket om att förädla det som redan finns. Ta till exempel ett laxrökeri som har fullt upp med sin verksamhet. Om en annan aktör hyr mark, sätter en food truck på tomten, köper in råvaror från rökeriet, säljer smörgåsar och serverar ett välgjort kaffe, så skulle en mängd olika aktörer involveras.”

Efter säsongen 2015 gjordes en undersökning på uppdrag av Region Halland och enligt den tror 61% av företagen längs leden att Kattegattleden kommer ha en betydande påverkan på verksamheten framöver och nästan 90% vill satsa vidare på målgruppen cyklister.

”En cyklist skiljer sig på många sätt mot en badturist. En cyklist är inte lika väderkänslig och säsongen börjar redan på vårkanten och sträcker sig till långt in på hösten. Så en bra entreprenör ser affärer i cyklistens behov. Man kan ta betalt, förlänga säsongen och prova nya koncept.”

Referenser

Catarina Arvidsson, Steninge vandrarhem

”Cyklister är väldigt trevliga gäster och vi tycker det är viktigt att stötta och ge inspiration till en aktiv semester. Det behöver inte vara så avancerat utan det viktigaste är ett omtänksamt värdskap. Vi har till exempel en skylt utanför vandrarhemmet där vi skriver att vi bjuder alla cyklister på saft. Det gäller att hitta den lokala känslan och utveckla utifrån förutsättningarna som finns.”

Följ och engagera dig i våra sociala flöden

#kattegattleden

Få information om Destination Halland direkt till dina kanaler.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följ oss via RSS eller våra sociala kanaler.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

E-postadress

Följ oss via RSS eller sociala kanaler